Vechtsport & zelfverdediging
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Pukulan Pencak Silat Bukti Negara

4 plaatsers

Ga naar beneden

Pukulan Pencak Silat Bukti Negara Empty Pukulan Pencak Silat Bukti Negara

Bericht  tiga vr jul 11, 2014 5:06 pm

Voor geinteresseerden is er een Pencak Silat vereniging bij die de nadruk legt op effectieve zelfverdediging: Pukulan Pencak Silat Bukti Negara.

Dus geen beweging voor de sier, geen traditionele indonesische kleding (ok wel een zwart pak) en wel zeer veel nadruk op het werkend maken van de technieken uit het Pencak Silat. De toevoeging Pukulan doelt op de grote nadruk op het trappen/slaan en dus ook minder op klemmen.

De close combat is zeer zeker bij ons van toepassing omdat wij het liefst op zeer korte afstand vechten (ongeveer 30 cm). We gebruiken dan niet de voor Pencak Silat zo bekende sierlijke bewegingen, echter wel de effectieve variant van precies diezelfde bewegingen.
De nadruk ligt op voetenwerk, snel invechten en bijvoorbeeld tegenstander uitschakelen voordat hij op de grond ligt. Je hoeft niet perse snel, groot of sterk te zijn, het helpt natuurlijk wel, maar we besteden ook aandacht aan het werkbaar maken van de technieken als je een stuk kleiner en lichter bent dan je tegenstander.

De stijl is vrij bekend in Amerika, omdat de oprichter van de stijl, Paul de Thoaurs hier vandaan komt. Voor de mensen die er wat meer bekend mee zijn, Paul de Thouars heeft o.a. lesgegeven aan bekende leraren zoals:  Dan Inosanto (!), Cass Magda, Burton Richardson, Cliff Stewart, en zo nog tientallen (zo niet honderden) bekende leraren.

Jammer genoeg heeft Pencak Silat in Nederland inmiddels de naam van 'sierlijk', 'mooie demonstraties' , 'mooie pakken' maar veel minder als het gaat om 'effectiviteit' of 'praktijkgericht'. Wij willen deze aspecten waar Pencak Silat vroeger ook bekend om stond weer meer naar voren brengen.

Onzin uitspraken als dat traditionele vechtkunsten niet gebruikt kunnen worden voor effectieve zelfverdediging of close-combat willen we dan ook graag tegenspreken en desgewenst ook laten zien.

In europa is deze stijl bezig met een opmars (trainingsgroepen in Duitsland, Zweden, Zwitserland, Italie, Tjechie, Engeland, Spanje, Portugal), maar in Nederland zijn we nog relatief onbekend.

Inmiddels zijn er al wel 3 scholen te vinden in Breda, Rotterdam en Gouda. Het zijn nog kleine trainingsgroepen, maar daardoor wel veel persoonlijke aandacht.

Voor meer info:

mail: ronald.hartman@gmail.com
http://www.federatiekrijgskunsten.nl/pdt-academy.html

internationale website: http://www.pdtbuktinegara.com

tiga

Aantal berichten : 11
Registratiedatum : 05-09-13

Terug naar boven Ga naar beneden

Pukulan Pencak Silat Bukti Negara Empty Re: Pukulan Pencak Silat Bukti Negara

Bericht  Shooter zo jul 20, 2014 12:10 pm

Als dit filmpje representatief is dan wens ik je veel succes in een straatgevecht: Dit heeft niks met zelfverdediging of met vechten te maken.

Shooter

Aantal berichten : 58
Registratiedatum : 26-02-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Pukulan Pencak Silat Bukti Negara Empty Re: Pukulan Pencak Silat Bukti Negara

Bericht  tiga zo jul 20, 2014 7:55 pm

Och je hebt je oordeel al klaar? Kan je me laten zien wat volgens jou dan echte zelfverdediging is? Ik heb al zo'n vaag idee, maar verras me. Natuurlijk ben je welkom op de training.

tiga

Aantal berichten : 11
Registratiedatum : 05-09-13

Terug naar boven Ga naar beneden

Pukulan Pencak Silat Bukti Negara Empty Re: Pukulan Pencak Silat Bukti Negara

Bericht  Shooter ma jul 21, 2014 5:14 pm

Ik herhaal: als dit filmpje representatief is voor het systeem dan wens ik je veel succes in een straatgevecht. Het is een statisch gehuppel. Er zit geen enkele intent in de aanval en de verweerders doen zaken die biomechanisch niet mogelijk zijn. Dat laatste is trouwens goed zichtbaar. De leraar en dame maken de fout te slaan naar het hoofd van iemand die ze naar de grond hebben gebracht. Typisch voor martial arts films. Mocht je nu geantwoord hebben dat het filmpje een slecht voorbeeld was dan zou ik nog de moeite willen doen maar dit soort dansjes. Neen. Verkoop het als wat je wil maar noem het aub geen zelfverdediging.

Shooter

Aantal berichten : 58
Registratiedatum : 26-02-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Pukulan Pencak Silat Bukti Negara Empty Re: Pukulan Pencak Silat Bukti Negara

Bericht  tiga di jul 22, 2014 1:19 am

Dit seminar was een korte technische  introductie in Bukti Negara aan mensen die het voor het eerst doen. Het waren mensen van een close combat systeem aldaar.
Je bent van harte uitgenodigd om te laten zien waarom onze stijl louter dansjes zijn en niks te maken hebben met zelfverdediging. En zeker wat betreft biomechanica ben ik zeeer benieuwd wat je allemaal in te brengen hebt...

Jammer dat je stijlen afkraakt zonder er ook maar een beetje verstand van te hebben wat de stijl inhoudt. Nee het is geen jeetkunedo, nee ook geen krav maga , kapap of hybride close combat systeem. Soms moet je verder kijken dan je neus lang is en wie weet steek je er nog wat van op. En ja dat geldt ook voor ons.

Succes met je 'superieure' systeem en nogmaals je bent welkom en wie weet dan kan je je verhaal nog eens verduidelijken bij mijn leraar.

tiga

Aantal berichten : 11
Registratiedatum : 05-09-13

Terug naar boven Ga naar beneden

Pukulan Pencak Silat Bukti Negara Empty Re: Pukulan Pencak Silat Bukti Negara

Bericht  Shooter wo jul 23, 2014 10:12 am

Ik ben zelf geen fan HFM, JKD of krav maga, denk dus niet dat ik zomaar alles verwerp maar na 40 jaar onderzoeken mag ik zeggen dat ik nu toch wel al het onderscheid kan maken tussen dans en vechten. Ik ken ook de excuses. Zoals dat "het was maar een technisch iets aan mensen die het niet kennen". Ook een leuke: "zeg dat maar eens tegen mijn leraar". Wat je leraar zelf kan is totaal niet belangrijk. De vraag is wat kan jij? Wat leer jij en op hoeveel tijd? Is het toepasbaar op straat? Het filmpje staat op jullie site, het is ook het enige filmpje. Ik vermoed dat jullie het beste filmpje hebben geplaatst of zie ik hier iets over het hoofd?


Shooter

Aantal berichten : 58
Registratiedatum : 26-02-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Pukulan Pencak Silat Bukti Negara Empty Re: Pukulan Pencak Silat Bukti Negara

Bericht  tiga wo jul 23, 2014 11:29 am

Na 40 jaar onderzoeken? En na 40 jaar onderzoek zie jij hier alleen maar een dansje in? Nou dan zou ik nog maar een keertje goed kijken en nogmaals nader onderzoek doen. Wij hebben zat mensen die ouder dan 40 (en ook 20-ers en dertigers) zijn en 35 of 40 jaar ervaring in allerlei vechtkunsten is ook geen uitzondering.Natuurlijk zijn dat ook allemaal dans-wannabies die er werkelijk helemaal niks van snappen, natuurlijk heb je daar je oordeel over klaar. Weet, je ik vind dat prima, het is jouw gemis, niet het mijne.

Net zoals jij de verhalen hebt gehoord die je al snel als excuses aanhoort, hoor ik ook vaak zat de verhalen aan over Close Quarters Combat, boze koppen met tattoos en stoere achtergrond muziek, veel stoer doen, weinig echte inhoud, maar in tegenstelling tot jou scheer ik ze niet allemaal over 1 kam omdat er naast een hoop zut, ook wel goede scholen tussen zitten. Maar nee jij hebt je oordeel al klaar...

Ja veel vechtkunsten zijn absoluut niet bezig met de realiteit, maar met mooie vormpjes, voorgeprogrammeerde aanvallen, meewerkende tegenstanders. I know, ik heb het zelf ook jaren getraind voordat ik ging zoeken naar wat effectievers. De hele JKD rage heb ik ook nog meegemaakt, Wing Chun, Krav Maga en uitgeprobeerd.

Ik ben hier helemaal niet om jou te overtuigen, sterker nog jij hebt al alle wijsheid in pacht. Prima, veel geluk ermee. Waar ik wel moeite mee heb zijn pipo's die na het zien van 1 filmpje al hun mening klaar hebben over het systeem en dat het meer dansen is dan vechten en dat we geen benul hebben van body-mechanics. Vooruit laat ik eens happen:

vertel me eens waar de leraar, de regels van correcte body-mechanics overtreedt. Laat eens zien met je 40 jaar ervaring wat er allemaal fout is in het filmpje. Verras me. En nee, het meisje in de film heeft nog nooit eerder Bukti Negara getraind dus die kan je bepaalde fouten wel vergeven lijkt me (was een introductie seminar van 1 dag van 4 uur).

tiga

Aantal berichten : 11
Registratiedatum : 05-09-13

Terug naar boven Ga naar beneden

Pukulan Pencak Silat Bukti Negara Empty Re: Pukulan Pencak Silat Bukti Negara

Bericht  tiga di aug 05, 2014 10:10 am

En toen was het stil...ik ben benieuwd naar een gedegen motivatie over body-mechanics, wie weet krijgen we dan nog een interessante inhoudelijke discussie ipv wat makkelijk geroep van de zijlijn.

tiga

Aantal berichten : 11
Registratiedatum : 05-09-13

Terug naar boven Ga naar beneden

Pukulan Pencak Silat Bukti Negara Empty Re: Pukulan Pencak Silat Bukti Negara

Bericht  Shooter do aug 14, 2014 10:23 am

Je noemt het filmpje irrelevant maar je wil wel dat ik er mijn mening over geef? Is het dan niet slimmer om me een relevant filmpje te tonen? Als jij me iets laat zien dat representatief is voor je "systeem" dan zal ik je met veel plezier vertellen wat volgens mij goed of slecht is.

Shooter

Aantal berichten : 58
Registratiedatum : 26-02-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Pukulan Pencak Silat Bukti Negara Empty Re: Pukulan Pencak Silat Bukti Negara

Bericht  tiga do aug 14, 2014 1:50 pm

Ik wil niet in welles nietes spelletjes komen, maar jij hebt zelf het filmpje geplaatst om het vervolgens af te kraken.
Ik weet niet of ik het filmpje irrelevant vind maar ik vind het wel veels te kort door de bocht om de de uitspraken te doen die jij deed, op basis van een paar korte passages uit een seminar (genomen door een plaatselijk tv-station, die geen enkel verstand had van vechtsporten).

Helaas kan ik je niet blij maken met een goed representatief filmpje op youtube. Wat er te vinden is, is meestal korte uitsnedes van instructies op een seminar. We zijn pas een jaar bezig met het naar buiten brengen van het systeem in Europa. Hoe dan ook, je kunt via een korte zoekactie vast wel wat vinden (heb je voorheen ook gedaan). En onafhankelijk van hoe effectief een systeem ook is, ieder systeem begint met het langzaam uitleggen van de uit te voeren technieken. Met een uitleg wat er allemaal gebeurt. Met het uitproberen van een toepassing op iemand die een enkelvoudige aanval maakt. Daarna kan je altijd opschalen naar iets anders. Wij zijn van mening dat het uitleggen van een systeem niet per youtube kan.

Is het voor iedereen? Vast niet, veels te technisch voor sommigen die liever houden van een simpel potje beuken. Leren incasseren en kijken wie het hardst slaat. Een paar slagen goed leren maken is wat dat betreft genoeg. Wij proberen wat verder te gaan, aangezien je ook wel een betere kans moet kunnen maken als je tegenstander een kop groter is of flink wat zwaarder, of als je al iets ouder bent en niet wilt focussen op incasseren. Uiteindelijk hangt dat van de persoon af hoe goed hij het kan gebruiken.

Wat representatief voor het systeem is, kan je het beste ervaren door bijvoorbeeld het bijwonen van een seminar, of door op bezoek te gaan bij 1 van de scholen van 1 van de senior instructeurs. Je moet nog even geduld hebben, maar er zijn ook plannen voor België. Dan heb je nog niet een compleet beeld, maar kan ik je punten van kritiek in ieder geval wat hoger inschatten dan nu.





tiga

Aantal berichten : 11
Registratiedatum : 05-09-13

Terug naar boven Ga naar beneden

Pukulan Pencak Silat Bukti Negara Empty Re: Pukulan Pencak Silat Bukti Negara

Bericht  tiga vr nov 21, 2014 7:33 pm

Recent filmpje:
https://www.youtube.com/watch?v=4DBOx-mvusQ&hd=1

tiga

Aantal berichten : 11
Registratiedatum : 05-09-13

Terug naar boven Ga naar beneden

Pukulan Pencak Silat Bukti Negara Empty Re: Pukulan Pencak Silat Bukti Negara

Bericht  Mr-T vr nov 28, 2014 5:56 pm

aja en dat is dan close combat ofzo dat is lachen zulle. 20 jaar trainen voor dat je daar iets mee kunt doen. Vergeet niet dat close combat militair is en zelfverdediging is het ook al niet

Mr-T

Aantal berichten : 18
Registratiedatum : 05-07-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Pukulan Pencak Silat Bukti Negara Empty Re: Pukulan Pencak Silat Bukti Negara

Bericht  Jojo wo dec 03, 2014 4:14 pm

Niet onder de indruk. Teveel dans, basisfouten.

Jojo

Aantal berichten : 42
Registratiedatum : 23-02-10
Leeftijd : 54
Woonplaats : Merksem

Terug naar boven Ga naar beneden

Pukulan Pencak Silat Bukti Negara Empty Re: Pukulan Pencak Silat Bukti Negara

Bericht  tiga ma dec 08, 2014 9:38 pm

Ach maar natuurlijk weer wat intelligente reacties. Teveel dans? Vertel waar? Basisfouten vertel waar? Ik denk dat mensen erg snel kunnen oordelen op basis van filmpjes. Als ik sommige filmpjes zie van Mikail Ryabko waarbij hij met zijn handen op zijn rug iemand volledig controleert dan vinden we dat allemaal realistisch omdat hij een geschiedenis heeft van Spetznaz en omdat we weten dat Ryabko inderdaad wel wat kan? Als je de beste man niet zou kennen dan zou je denken dat het stuk voor stuk nep is.

Jammer dat hier niet inhoudelijk gereageerd wordt op onderwerpen. En nogmaals jullie zijn welkom om langs te komen op training. Maar laat dan wel je legerbroek thuis, wij doen niet-militaire zelfverdediging. Wellicht in de nabije toekomst ook in Belgie.


tiga

Aantal berichten : 11
Registratiedatum : 05-09-13

Terug naar boven Ga naar beneden

Pukulan Pencak Silat Bukti Negara Empty Re: Pukulan Pencak Silat Bukti Negara

Bericht  Jojo vr dec 12, 2014 4:36 pm

Waarom sleep je die systema mafkees erbij? Ik durf te wedden dat hij nooit bij de Spetsnaz heeft gediend. En wat die camo betreft: ik loop al 20 jaar in camo, ik train ook al 20 jaar in camo omdat het moet. Doe maar rustig verder, ik hoop dat je nooit in een situatie komt waar het er toe doet. Als je zo eens 10 jaar bezig bent roep me dan even, kunnen we dat ding van jou eens testen ;-)

Jojo

Aantal berichten : 42
Registratiedatum : 23-02-10
Leeftijd : 54
Woonplaats : Merksem

Terug naar boven Ga naar beneden

Pukulan Pencak Silat Bukti Negara Empty Re: Pukulan Pencak Silat Bukti Negara

Bericht  tiga vr dec 12, 2014 4:54 pm

Van mij mogen jullie allemaal in Camouflage outfit lopen en als dat bij je baan hoort is dat ook zeker logisch. Wil natuurlijk niet zeggen dat dit perse bij zelfverdediging hoort. Ik zeg dit ook meer in algemene zin, maar jullie reacties komen erg over alsof jullie de enige waarheid kennen de rest maar een stelletje prutsers zijn, die niks realistisch doen.

Ik heb geleerd om niet te snel mensen af te zeiken en eerst maar eens te kijken of er echt iets van waarde in het systeem zit. Wellicht hebben wij kennis die jullie niet hebben en andersom, maar goed jullie hebben de mening al helemaal klaar hierover.

Het forum pretendeert een blog te zijn voor zelfverdediging maar wat ik vooral zie is een heel klein clubje die eigenlijk klaar is met inhoudelijk discussieren en alleen maar goed zijn in afkraken. Ik stel me liever open voor verschillende gedachtes. Ik leer van iedereen (ja soms ook hoe het niet moet) en zo zal ik me ook open stellen. Veel mensen hebben ook die houding gelukkig, zowel in de traditionele vechtkunsten als in het boksen, mma, krav maga etc.

Ik was op zoek naar een forum over zelfverdeding, omdat die tegenwoordig helaas lastig te vinden zijn. Dus vandaar dat ik hier terecht kom, beetje inhoudelijk meningen uitwisselen. Helaas, daar gaat het blijkbaar niet om bij dit forum.

En voor wat betreft die Ryabko, het kan vast dat hij nooit bij de Spetsnaz heeft gediend, maar kan hij jou wat leren over zelfverdediging? Ik durf te wedden van wel.

Succes met je koninkrijkje!

tiga

Aantal berichten : 11
Registratiedatum : 05-09-13

Terug naar boven Ga naar beneden

Pukulan Pencak Silat Bukti Negara Empty Re: Pukulan Pencak Silat Bukti Negara

Bericht  Mr-T ma maa 23, 2015 8:10 pm

Serieus blijven jongen,van mij mag jij een keer uw danske proberen ik denk niet da ge daarachter nog veel gaat kweiken

Mr-T

Aantal berichten : 18
Registratiedatum : 05-07-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Pukulan Pencak Silat Bukti Negara Empty Re: Pukulan Pencak Silat Bukti Negara

Bericht  Gesponsorde inhoud


Gesponsorde inhoud


Terug naar boven Ga naar beneden

Terug naar boven


 
Permissies van dit forum:
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum