Vechtsport & zelfverdediging
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Krav Maga ervaringen

+4
Shooter
Luc Van Laere
Didjeeken*
Jojo
8 plaatsers

Ga naar beneden

Krav Maga ervaringen Empty Krav Maga ervaringen

Bericht  Jojo za feb 27, 2010 10:15 pm

Ik heb ongeveer 15 krav maga lessen achter de kiezen, 1 bij Raphaël Glassberg in Edegem en dat vond ik persoonlijk een dansles, een paar bij Bart Lambrechts en dat vond ik teveel show en stoerdoenerij en een reeks bij Luc Van Laere en die vond ik goed. Het is jammer dat ik geen tijd meer heb ik wou ook nog en keer bij het VKMF gaan om te zien hoe het daar zit. PS ik heb voordien jaren Ju Jitsu gedaan, onder andere bij de Gouden Lotus, Yawara en tientallen andere clubs maar dat is voor een ander forum.

Jojo

Aantal berichten : 42
Registratiedatum : 23-02-10
Leeftijd : 54
Woonplaats : Merksem

Terug naar boven Ga naar beneden

Krav Maga ervaringen Empty Krav Maga

Bericht  Didjeeken* wo maa 03, 2010 1:20 pm

Sinds augustus vorig jaar ben ik regelmatig met Krav maga bezig onder leiding van Luc Van Laere wat eigenlijk een mooie openbaring is geweest voor me. Voorheen had ik jaren Shotokan gedaan en ja, na duizend keer dezelfde beweging te doen, en ja... na zovele kata's te hebben nagedaan klim je wel op in de kleur van je gordel.
Wil zeker de oosterse gevechtsporten niet neerhalen, integendeel want vandaag de dag doe ik ook nog aan Muy thai kick boks wat weer een andere stijl van vechten is (mét regels) en competitief.
Dit alles heb je niet bij Krav maga wat eerder een systeem is dat je 'sneller' kan aanleren omdat deze gebaseerd is op je instinctief gedrag en niet als een sport mag aanzien worden. Het is ook een 'close combat' systeem die verschillende technieken omvat waarbij je je tegenstander op een snelle en effectieve manier 'uitschakelt' en je eigenbehoud verzekert. Ik ga hier niet vertellen dat dit dé oplossing is op alle mogelijke conflicten en dat andere vechtsporten bullshit zijn, nee..; bijlange niet. Ik durf zelf te beweren dat krav maga in combinatie en aanvullend met een andere vechtsport voor ieder persoonlijk is. Doch besef dat krav maga me op een korte tijd
op gebied van conditie ver vooruit heeft geholpen (en het kan nog meer), op technisch gebied ik meer inzicht heb gekregen en een grotere zelfbeheersing heb ontwikkeld...

Didjeeken*

Aantal berichten : 1
Registratiedatum : 03-03-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Krav Maga ervaringen Empty Re: Krav Maga ervaringen

Bericht  Luc Van Laere vr maa 05, 2010 11:21 am

Jo: Dankjewel. Je schrijft dat Raph's les een dansles leek en daar moet ik eventjes op reageren. Ik heb respect voor je persoonlijke mening maar als je zoiets op een forum schrijft zonder de stelling te argumenteren dan zou de lezer die op zoek is naar een Krav Maga club onterecht Raph's club kunnen overslaan en dat kan nooit de bedoeling zijn.

Mensen die ik hoog inschat zeggen mij dat Raph een heel goed instructeur is. De basis van zijn lessen zal per definitie dezelfde zijn als bij elke andere Krav Maga instructeur. Stressinductie, combat mindset, grof motorische technieken... Alleen, en dat lees je zowat overal tegenwoordig, is het IKMF (de federatie waarbij Raph is aangesloten) Krav Maga iets anders dan het Krav Maga dat we bij de ECKMF propageren.

Volgens die kennissen en vrienden van me zijn er 2 verschillen: roughness en afwerking. Wij zijn veel ruwer, er is meer fysiek contact en we werken op 3 manieren af: hit & run, arrestatie (immobilisatie) of neutralisatie. Klinkt spannender dan het is want de echte arrestatie technieken zijn voorbehouden aan bevoegde diensten en die neutralisatie is voor gevorderden. Bij ons is het zo dat mensen zelf mogen kiezen wat ze doen... Er is dus de basistechniek die iedereen uitvoert en de afwerking die vrij is. Beginners zullen kiezen voor hit & run, gevorderden kiezen naargelang de situatie. Daardoor is er ook veel minder zichtbare structuur en vergt het uitvoeren van een oefening een redelijk aanpassingsvermogen van de deelnemer. Er zijn ook mensen die net daar een probleem mee hebben.

Het toeval wil nu dat er blijkbaar meer mensen uit mijn kamp hun mening verspreiden (close combat blog, hier...) en dat geeft een totaal vertekend beeld van de situatie.

Krav Maga is Krav Maga. Het verschil zit hem in de de voorschriften van de federatie of de aanpak van de instructeur. De ene is lief tegen z'n leerlingen, de andere niet. De ene past de technieken wat aan, de andere niet. De ene legt de nadruk op mesontwapening, de andere... allez jeweetwel. Dat is dus relatief persoonlijk.

Als je Krav Maga wil doen in Antwerpen dan zou ik je willen aanraden om zowel in Edegem (of binnenkort Antwerpen city) bij de IKMF als in Borgerhout of Ekeren bij de Krav Maga Academy een (paar) gratis proefles(sen) te doen en dan pas te beslissen.

Luc Van Laere

Aantal berichten : 36
Registratiedatum : 24-02-10
Woonplaats : Antwerpen

Terug naar boven Ga naar beneden

Krav Maga ervaringen Empty Re: Krav Maga ervaringen

Bericht  Shooter ma maa 08, 2010 3:19 pm

Gemakkelijk mensen afkraken zonder erbij ze zeggen wat er mis is. Respect voor Luc Van Laere dat hij het opneemt voor een instructeur van een andere federatie!

Shooter

Aantal berichten : 58
Registratiedatum : 26-02-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Krav Maga ervaringen Empty KM lessen Raph <=> danslessen??

Bericht  TyrCadarn zo maa 21, 2010 5:42 pm

Inderdaad Shooter. Jojo schrijft met zijn opmerking een van de meest ervaren en gedreven KM-instructeurs af die in dit landje rondloopt. Zijn lessen zijn overigens allesbehalve als een dansles me dunkt. Om KM aan te leren zijn controle, zelfbeheersing en voldoende geduld om eerst je bewegingen traag te doen, vitaal om je technieken grondig te leren. Misschien heeft u (Jojo) andere verwachtingen van KM? Ok dan, maar dat is immers nog geen reden om afbreuk te doen van een instructeur z'n manier van werken. Ik kan in ieder geval alleen maar minachting hebben voor een dergelijke uitspraak.

TyrCadarn

Aantal berichten : 2
Registratiedatum : 13-03-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Krav Maga ervaringen Empty Re: Krav Maga ervaringen

Bericht  Jojo za mei 29, 2010 1:50 pm

Sorry ik bedoelde het niet om Raphael af te breken , hij zal wel een goede instructeur zijn alleen ligt de stijl mij niet

Jojo

Aantal berichten : 42
Registratiedatum : 23-02-10
Leeftijd : 54
Woonplaats : Merksem

Terug naar boven Ga naar beneden

Krav Maga ervaringen Empty Re: Krav Maga ervaringen

Bericht  Shooter ma mei 31, 2010 4:28 pm

@ Jojo: beter zo ;-) Luc zei het me een tijdje geleden nog zo: Raph is één van de topinstructeurs hier in Vlaanderen. Voila, je eigen idool zegt het. Luc heeft gewoon een andere achtergrond en methodiek, ik vergelijk hem met een kruising van een drillsergant met een bulldozer (grapje).

Shooter

Aantal berichten : 58
Registratiedatum : 26-02-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Krav Maga ervaringen Empty Re: Krav Maga ervaringen

Bericht  Luc Van Laere ma mei 31, 2010 5:09 pm

Schooter: Bedankt, I guess... ;-)

Luc Van Laere

Aantal berichten : 36
Registratiedatum : 24-02-10
Woonplaats : Antwerpen

Terug naar boven Ga naar beneden

Krav Maga ervaringen Empty Re: Krav Maga ervaringen

Bericht  Jojo za jun 26, 2010 9:27 pm

LOL , en nu hopen dat hij je niet uitpikt voor een demo .

Jojo

Aantal berichten : 42
Registratiedatum : 23-02-10
Leeftijd : 54
Woonplaats : Merksem

Terug naar boven Ga naar beneden

Krav Maga ervaringen Empty Re: Krav Maga ervaringen

Bericht  Mr-T ma jul 05, 2010 7:33 pm

Mijn naam is Peter, in het dagelijks leven werk ik voor de Federale Politie. Heb een vijftal jaar thai en ju jitsu gedaan en 2 jaar geleden krav maga ontdekt. Ik dacht dat ik me kon verdedigigen met mijn kicks & tricks maar dat was dus niet zo. Na een slecte ervaring bij een arrestatie heb ik me volledig op krav maga toegelegd. Lessen gehad van Mario Schouten, Jeroen Vermeulen en recent Luc Van Laere. Proeflessen bij een 5-tal die de moeite van vermelden niet waard zijn.
Mario Schouten is top. Hij kent zijn vak. In Nederland is is hij samen met Hartkamp zowat de beste.
Vermeulen is niet slecht. Meer valt er echter niet over te zeggen.
Laatst heb ik in een beperkt groepje met een aantal collegas een paar lessen gehad van Van Laere. Die gast weet waarover hij praat, het was wel een high risk entry les maar daarna hebben we het over krav maga en realistische zelfverdediging gehad. We zijn nog een uurtje doorgegaan en ik wil hem ook langs deze weg nog eens bedanken voor de inzichten en zijn tijd.

Mr-T

Aantal berichten : 18
Registratiedatum : 05-07-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Krav Maga ervaringen Empty Re: Krav Maga ervaringen

Bericht  Dr. Phil di jul 06, 2010 5:13 pm

Het valt mij op dat de naam Luc Van Laere veel voorkomt als het over Krav Maga gaat. Ik ken de man niet maar lees zeer positieve beoordelingen over de persoon in kwestie. Hij is ook op de hoogte van zaken waar geen of weinig informatie over te vinden is en gaf mij per persoonlijk bericht interessante informatie. Ik kan niet spreken over zijn lessen want ik ben iets te oud om die fysieke inspanningen te leveren. De tand des tijds zal ik maar zeggen. Toch wil ik als Ancien van het Franse Vreemdelingenlegioen mijn achting uitspreken over de man. More Majorum Camerade!

Dr. Phil

Aantal berichten : 7
Registratiedatum : 29-06-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Krav Maga ervaringen Empty Re: Krav Maga ervaringen

Bericht  Luc Van Laere do jul 08, 2010 2:22 pm

Dr. Phil: More Majorum!

Dank allen, om alles een beetje in perspectief te zetten zou ik echter willen melden dat ik verre van de enige ben die full time of professioneel bezig is met Krav Maga. Misschien is het nuttig dat ik mijn Krav Maga ervaringen eens neerpen.

Toen ik als snotter aan Martial Arts deed dacht ik de man te zijn. Ik kon hard trappen, hard slaan en redelijk bewegen. Ik deed Martial Arts om te kunnen vechten. Niet meer, niet minder. De vorm interesseerde me niet maar er was geen alternatief.

Rond m'n 17e was ik een typische machopuber met een veel te grote mond. Stoer doen hoorde daar blijkbaar bij. Ik had nog nooit een klap gekregen... tot ik kennis maakte met een handvol Joden. Tengere mannetjes. Het was de tengerste die me op minder dan 5 seconden deed inzien dat Krav Maga effectiever was dan Karate, Aikido, Ninjutsu en een groot bakkes.

Sinds dan ben ik meer dan 15 jaar effectief bezig met realistische zelfverdediging en close combat. De helft van die tijd professioneel.

In die tijd heb ik er veel zien komen, vooral Sensei's die dachten dat hun Martial Art ook zelfverdediging was. Ze gingen ook weer snel. Toen Krav Maga hier iets meer bekendheid kreeg staken plots tientallen federaties en organisaties de kop op. Ik kreeg mensen bij me die niks konden en een paar maand later plots instructeur waren, ik kreeg (en krijg nog steeds) natuurtalenten over de vloer.

En nu ik de eer heb mensen te mogen opleiden tot instructeur tracht ik ervoor te zorgen dat ik gemotiveerde mensen aflever. Mensen met de juiste spirit. Ik laat ze zweten, ik doe ze twijfelen, ik werk op hun zenuwen, ik stamp in hun ribben en daarna mogen ze misschien meedoen aan een examen. Als ze slagen mogen ze lesgeven voor de EKMA.

Het verleden heeft me jammer genoeg geleerd dat het traject geen garantie is dat de man of vrouw in kwestie het juiste pad zal blijven bewandelen. Ik ben dan ook onverbiddelijk. De storende elementen moeten en gaan eruit. Op 2 jaar tijd heb ik me 4 keer vergist. Dat zorgt natuurlijk voor spanningen. Ik kan echter niet vermijden dat die elementen toch op de markt terechtkomen.

Jammer genoeg moet ik me dus ook met de politiek rond het Krav Maga bezig houden. Een instructeur die te horen krijgt dat hij niet voldoet of een leerling die plots te horen krijgt dat hij niet kan deelnemen aan een examen maakt bokkesprongen en bokken die springen maken brokken. Dat is nu eenmaal zo. Bij ons en bij een ander. En net daarom moet je voorzichtig zijn met verhaaltjes.

Dit forum is potentiëel een goede waardemeter. Potentiëel omdat er veel meer input moet zijn. Objectieve input. Stel vragen als: hoe is de sfeer, wat voor volk loopt er rond, heb je de indruk dat je iets bijleert... Bespreek technieken, stel ze in vraag. Praat over feiten want daar heeft iedereen iets aan. En vooral: doe het niet anoniem.

De "die is dat" verhaaltjes zonder argumentering komende van anonieme posters zorgen alleen voor twijfel. En al is het correct wat er staat, toch zet je er beter bij wie je bent (dat hoeft met heel veel details) en waarom het zo is. Maar onthou: de keuze voor een bepaald instructeur is een persoonlijke keuze.

Be Safe!








Luc Van Laere

Aantal berichten : 36
Registratiedatum : 24-02-10
Woonplaats : Antwerpen

Terug naar boven Ga naar beneden

Krav Maga ervaringen Empty Re: Krav Maga ervaringen

Bericht  JD za jul 17, 2010 9:36 pm

Ik deed Krav bij Luc Van Laere, Thierry Viatour en Richard Douieb. 1 en 2 zijn zeer goed professionals, 3 niet omdat het geen Krav is maar Karate. Krav moet simple zijn. Sorry voor mijn slechte Nederlands ik ben Engels.

JD

Aantal berichten : 8
Registratiedatum : 17-07-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Krav Maga ervaringen Empty Re: Krav Maga ervaringen

Bericht  Gesponsorde inhoud


Gesponsorde inhoud


Terug naar boven Ga naar beneden

Terug naar boven

- Soortgelijke onderwerpen

 
Permissies van dit forum:
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum